دریفت چیست؟
دریفت از زمان اختراع اتومبیل وجود داشته است، اگرچه احتمالا اولین کسی که اقدام به اینکار نموده قصد انجام اینکار را نداشته است!
دریفت در اصل به وضعیت بیش فرمانی گفته می شود.
می توانید بیش فرمانی یا over steer را در واقع پیچیدن بیش از حّد بنامید.
اتومبیل بیشتر از چرخاندن فرمان می چرخد.
فرض کنید اتومبیل شما تمایل به بیش فرمانی دارد یعنی عقب اتومبیل بیشتر از حد چرخاندن فرمان به سمت خارج از پیچ سر میخورد. این موضوع باعث می شود بتوانید از یک مسیر تنگتر(دایره ای با شعاع کوچکتر) در پیچ حرکت کنید.
شما این کارودر حالی که به حرکت در پیچ ادامه می دهید، انجام داده و بدون شک اتومبیل به دور خود خواهد چرخید. برای اصلاح بیش فرمانی باید فرمان اتومبیل را در جهت سر خوردن اتومبیل(جهت عکس پیچ)که قفل مخالف نیز گفته میشود بچرخانید. اگر هدف شما عبور از پیچ بدون چرخیدن دور خود باشد باید اینکار را بکنید. وقتی این اتفاق می افتد باید تدریجاً فرمان را در جهت پیچ بچرخانید تا اتومبیل در مسیر درست قرار گیرد.
اگر می خواهید در یک پیچ مشابه دریفت را انجام دهید باید گاز بدهید وبا یک یا چند تکنیک لاستیک های عقب را سر داده و یکباره با سرعت وارد پیچ شوید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود عقب اتومبیل در پیچ سٌر میخورد، در این زمان شما باید فرمان را در جهت سر خوردن بچرخانید تا اتومبیل به دور خود نچرخد واصطلاحاً اسپین نشود. با این کار شما همزمان مقدار سر خوردن مناسب چرخ عقب برای ادامه دریفت را کنترل می کنید. وقتی در پیچ سر خوردید، اتومبیل شما، مقداری از گشتاور خود را از دست داده و سرعت اتومبیل کم میشود،در نتیجه لاستیک های عقب می تواند مجدداً چسبندگی لازم را به دست بیاورند و پس از ان می توانید چرخ های جلو را صاف کنید و با خروج از پیچ به دریفت پایان دهید.
بعد از همه اینها باید اتومبیل را طوری تنظیم کنید که در پیچ بعدی در جهت مخالف این کار را انجام دهد. اگر شما زیاد فرمان را بچرخانید خود را در شرایط کم فرمانی قرار می دهید.(کم فرمانی مخالف بیش فرمانی است،یعنی وقتی لاستیک جلو در پیچ چسبندگی خود را از دست میدهد) و چرخش به خارج پیدا می کنید.
هرچند ممکن است ساده به نظر برسد ولی مرز نازکی بین حفظ کنترل و از دست دادن کنترل وجود دارد که این مرز اجرای تکنیک دریفت را سخت و پر هیجان می کند.
- ۹۵/۰۸/۲۶